Produs Evaluare oameni vanzari BMM
BMM Consulting Credo
 

In afaceri, suprasimplificarea poate fi la fel de nociva ca supracomplicarea

O gandire de tip reductionist duce la cea mai frecventa si grava greseala : incercarea de a aborda o firma, la modul simplist, ca fiind suma componentelor ei functionale: un departament de marketing + un departament de vanzari + un departament X... etc. In realitate, firma este un sistem cu interactiuni subtile si complexe.

Un sistem, la fel ca o companie inseamna nu doar partile componente (oameni, masini, procese) ci si interactiunea dintre ele. Prin definitia lui, sistemul este un ansamblu de componente conectate in mod organizat. O caracteristica esentiala a unui sistem este tocmai faptul ca nu poate fi redus la suma partilor componente iar functionarea buna sau slaba se datoreaza interactiunii dintre partile sale. Fiecare componenta este afectata de faptul ca este in sistem iar sistemul ca intreg este afectat de orice modificare a unei componente.


Gandirea reductionista sustine ca problemele complexe pot fi separate in probleme mai simple, fiecare avand o succesiune liniara de cauze si efecte. In abordarea reductionista, rezolvand problemele simple, se rezolva si problema complexa aparuta ca suma a lor. In afaceri se aplica acelasi mod de lucru. A crede ca problemele organizationale complexe se rezolva actionand doar asupra oamenilor sau doar asupra proceselor sau doar asupra resurselor sau doar asupra unui departament inseamna sa ignoram tocmai interdependenta lor si interactiunea dintre aceste elemente. Experienta de peste 10 ani in consultanta in cadrul a peste 300 de companii ne-a aratat ca abordarea reductionista poate genera un haos costisitor si inrautatirea situatiei initiale si ne-a convins ca cea mai buna abordare este una integrata.